Templates

TOEGANG KAART


Agrandir le plan
ADVIES

Denk aan de drie vijanden van uw turbocompressor:
- onvoldoende olie,
- vreemde lichamen in de inlaatlucht,
- verontreinigingen in de olie.


Onvoldoende olie blijkt vooral uit schade aan de lagers, het wrijven van de wielen van de rotor, verlies van luchtdichtheid en zelfs het barsten van de cilinder.
Het binnendringen van een vreemd lichaam veroorzaakt schade aan de schroefbladen van het wiel, wat leidt tot het forceren van het rotatiesysteem en bijgevolg tot schade aan de afdichtringen.
Verontreinigingen in de olie kunnen de bussen en pennen van de cilinder beschadigen en de doorstroming van de olie en de werking van de afdichtringen belemmeren. Dit kunnen metaal- of koolstofdeeltjes zijn. Dit risico kan weggewerkt of verminderd worden door bijzondere aandacht te besteden aan de toestand van het zuigsysteem van de motor en de oliefilter.

U hebt blauwe verbrandingsgassen opgemerkt
! Controleer, voordat u de turbocompressor weghaalt, of de vulling van de luchtfilter niet verontreinigd is. Ga eveneens na of het bovenmatig olieverbruik niet te wijten is aan de motor zelf (slijtage ervan, lekken).

De turbocompressor is lawaaierig! Het gebeurt gewoon dat de schroefverbindingen los zijn. Zwarte verbrandingsgassen. Het vermogen van de motor vermindert! Controleer vooral nog eens de motor zelf.

Probeer niet zelf de turbocompressor te herstellen

Uw turbocompressor is eigenlijk een eenvoudig mechanisme, maar is uitgevoerd met toleranties van de grootorde van micrometers, enkel de fabrikant van de turbocompressor of diens erkende garage heeft het gereedschap en gespecialiseerd personeel om deze apparatuur te herstellen. U bespaart tijd en geld, want enkel zij kennen dit product door en door.

Probeer defecten te voorzien

Indien u olielekken, abnormale trillingen of lawaai afkomstig van de turbocompressor waarneemt, leg dan de motor stil. Het defect kan op dit punt nog snel weggewerkt worden. Indien u dat niet doet, dan zal u een veel duurdere herstelling moeten laten uitvoeren.
De turbocompressor roteert met een enorme snelheid. De kleinste anomalie kan onmiddellijk een ernstig defect veroorzaken (een aantal seconden volstaan om als gevolg van onvoldoende olie de lagers te beschadigen).

Monteer uw turbocompressor niet op een andere motor

Elke turbocompressor is gebouwd voor een bepaald type motor en de specifieke gebruiksomstandigheden ervan. Verscheidene parameters zoals het volume van de motor, het vermogen ervan, de exploitatiewijze (straatweg of terrein), de belasting van het voertuig en de hoogte boven de zeespiegel zijn enkel een aantal van de factoren waarmee de constructeur rekening houdt bij het ontwerpen van een turbocompressor. Enkel een erkende garage kan dan ook de vervanging van een originele turbocompressor door een andere voorstellen zonder het gevaar dat de parameters van de motor veranderen.

Denk eraan de bestuurder (operator) op te leiden
Zelfs het beste toestel kan niet worden ingezet als de gebruiker niet in staat is het te bedienen.

Met turbomotoren moet extra voorzichtig worden omgesprongen:

Leg de motor, om te grote slijtage van de turbocompressor te vermijden, niet stil als die op hoge toeren draait aangezien de turbocompressor dan nog steeds met enorme snelheid roteert terwijl de oliedruk naar nul zakt.
Wacht bij het starten van de motor minstens 30 seconden voor het vullen van de olieleidingen en pas dan mag u de toeren verhogen.

Gebruik een oude turbocompressor niet helemaal totdat deze defect is.